12.05.2023, 17:56

Seçim(ler) ve diyalektiğin noktalama işaretleri

Yaşam; noktanın olmadığı sürekli bir akışın nehir yatağıdır.

Gelin isterseniz işin(yazının) başında noktasızlığın tarihsel serüvenine bakalım.

Hegel geliştirdiği diyalektik yöntemde Nokta’sız lığın farkına varmasına rağmen, onu(Nokta’sı lığı) tarihsel ve ekonomik bir altyapıya, ete kemiğe büründüremediğinden, ‘Devlet’i’ idealize eder ve yanlış çıkarsamaya sapar. Yanlışa sapması 'Gelecek ve Tarih, ya ölen ya da kendi kendisine özdeş kalarak kendini sonsuza kadar sürdüren 'Efendiye' değil, çalışan 'Köleye' aittir’(1) doğru saptaması yapmasını yine de engellemez. Hegel’de içerik ve biçim birbirinden  farklıda olsa diyalektik bir bütünlük vardır.(2) Hatalı çıkarsama 'Mutlak Fikir' döner dolaşır, doğruya evrilir yani 'yabancılaşır' 

Hegel’in yanlış yollara saptırdığı diyalektiği ayakları üzerine oturtan Marx, tarihin mataryelist-diyalektik yorumunda Nokta’sı lığın varlığını daha işin başında kavramış, kuramını oluştururken, Nokta’sızlığın sağladığı esnekliği, ideolojisinin pratik yansımalarında, yaşamın kılcal damarlarına kadar indirgemiş ve kullanmıştır. 'Diyalektik her oluşmuş biçimi akan bir hareket içinde ve dolayısıyla bunun yok olup gidici yanını da gözden ayırmadan kavratır, çünkü diyalektik hiçbir şeyin altında kalmaz, özünde eleştirici ve devrimcidir'(3) demiş ve diyalektiğin bu doğru kavranış şekli Marx’a, haklı olarak komünist toplumun ne olacağı falcılığı yaptırmamıştır.  

Diyalektiğin Noktasız karakterini en kestirmesinden F.Engels dile getirmiş 'Gelişme sırasında daha önce gerçek olan her şey gerçek dışı olur'(4) diyerek, bugün Türkiye’de seçimlerde tavrımızın ve tercihlerimizin ne yönde olmalı sorusuna yanıt oluşturmamızda tabiriyle  bize tüyo vermiş, yüz elli yıl öncesinde Marks sonrası Alman pratik siyasetinde seçim aracının, politik kullanımı, sınıfsal kazanımlar edinilmesi, kararlar alınması yönünde diyalektik yöntemi kullanarak önderlik yapmıştır.

Noktasızlık Darwin’nin  evrim sorunsalında köken(başlangıç) yükünün altına girmeden dönüşümlerle soyunu sürdürme şeklinde biçimlenir, kendini gösterir.(5) Çünkü 'köken' sorunu metafizik çağrışımları içeren bilim dışılığa açık gri alandır.

Kapitalizm kendisini noktasız, kalıcı bir sistem olarak pazarlar ve bu kalıcılığı(sermayenin) temel hareket özelliği üzerinden kanıtlamaya çalışır. Der ki; sermaye durmaz duramaz, çünkü 'Sermaye bir şey değil bir süreçtir, paranın daima daha fazla paranın peşinde olduğu süreç'(6) Kapitalizmin bu süreklilik iddiası kendisinin oluşturduğu, sürecin içinde olup, çelişkinin harekete geçirdiği, sisteme dair içsel bir unsur olmasına rağmen dışsal ama yıkıcı, diyalektik gerçeklik-emek- tarafından yadsınır. Emek(İşçi sınıfı) kapitalizme noktayı koyar. Buradaki nokta, kapitalizmin sona ermesini sağlayan eylem olsa da, tarihsel akıcılıkta tam anlamıyla nokta anlamına gelmez. Kölenin yıkıcılığı- tarihin devamını sağlayan zorunlu bir eylemdir. Kapitalizm, yaşamın noktasız akıcılığında sadece ara bir evredir. Bitecek olan bu ara evre kapitalizmin kalıcılığının değil aksine geçiciliğinin onayıdır.

Noktasızlığın şiirde ki(didaktik) en güzel örneği Lucretius tarafından fısıldanır kulaklarımıza,

‘Ama bir şeyin nasıl sınırı olabilir

Dışında onu sınırlayan bir başka şey yoksa’

İnsan Faktörü-Seçim(ler)

Yaşamın akıcılığı ve sürekliliğinde, ereğin(hedefin) düz bir gelişim boyutunda, bizim dışımızda oluşacağı hatalı ve yanlış bir saptamadır. Erek(ler) sürece dâhil olan tarafların gücü, pratik mücadele azmiyle şekillenir. Sürekliliğin dışımızda ve sınıflar üstü algılanması, kendini yok saymak, sınıflar arası savaşımda sınıfın gücünü kullanmayıp inkârıdır. Erekler sınırlandırılıp, dondurulduğunda ve sınıflar üstü kabul edildiğinde dogmatizmin kaçınılmaz sıkıcılığı ve kalıpçılığına düşeriz.

Tarihsel süreçler-ekonomik altyapılar- dar ya da radikal yıkımla(yıkmayla) sona erdirilir. Ve tarih farklı mecra(mücadele) koordinatlarıyla yoluna devam etmek üzere yeni bir çelişkiler yumağı olarak başkalaşır.

Bu seçimlerde Türkiye’de oylanacak olan çağdışı olana konulacak noktadır ama bu nokta, diyalektiğin bize insanlık tarihi boyunca öğrettiği gibi noktasızlık değildir. Bizim Noktasızlık özlemimiz ‘Tin’e dayalı bir bütünsellik(dinginlik) üzerine oturmaz, tam aksine o(noktasızlık)diyalektik akıcılığı, yaşamın kendisinden alır ve süreklilik arz eder.

Hegel’in Köle-Efendi metaforunda, özgürlük ancak yaşamın tehlikeye atılmasıyla kazanılır. Bunun günümüze uyarlaması her türlü aygıtın emekçi sınıfların savaşımında maksimum düzeyde ve uzun erimli erekler açısından değerlendirilmesi ve kullanılmasıdır.

Unutmayın; biz sadece çağdışı olana noktayı koyuyoruz. Evet, noktayı koyun ama Türkiye’nin yakın geleceğinde noktasızlık özleminin daha yakıcı olarak kendini göstereceğini de bilin. Ben şimdiden söylemiş olayım; seçimlerden sonra yeni hedeflere yelken açılacak. Sonradan bilmiyordum demek yok.

‘Var olan her şey, yok olmayı hak eder’(7)

----------------

(1)Hegel

(2) Hegel ‘Mantık Bilimi’

(3)K.Marx Kapital önsöz

(4)F.Engels Klasik Alman Felsefesinin sonu

(5) Dilin Kökenleri Jean – Louis Dessalles

(6) Sermaye Muamması- Davıd Harvey

(7) Faust Goethe

Yorumlar (1)
BEKİR HOCA 1 yıl önce
Kaleminize sağlık hocam...
17
parçalı bulutlu
banner17
Günün Karikatürü Tümü
Günün Anketi Tümü
Bergama İl Olmalı mı?
Bergama İl Olmalı mı?
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 11 31
2. Fenerbahçe 11 26
3. Samsunspor 12 25
4. Eyüpspor 12 22
5. Beşiktaş 11 21
6. Göztepe 11 18
7. Sivasspor 12 17
8. Başakşehir 11 16
9. Kasımpasa 12 14
10. Konyaspor 12 14
11. Antalyaspor 12 14
12. Rizespor 11 13
13. Trabzonspor 11 12
14. Gaziantep FK 11 12
15. Kayserispor 11 12
16. Bodrumspor 12 11
17. Alanyaspor 11 10
18. Hatayspor 11 6
19. A.Demirspor 11 2
Takımlar O P
1. Kocaelispor 12 25
2. Bandırmaspor 12 24
3. Erzurumspor 12 22
4. Karagümrük 12 21
5. Igdir FK 12 21
6. Ankaragücü 12 19
7. Ahlatçı Çorum FK 12 19
8. Boluspor 12 18
9. Şanlıurfaspor 12 18
10. Manisa FK 12 17
11. Esenler Erokspor 12 17
12. Ümraniye 12 17
13. Pendikspor 12 17
14. Keçiörengücü 12 15
15. Gençlerbirliği 12 15
16. İstanbulspor 12 14
17. Amed Sportif 12 14
18. Sakaryaspor 12 13
19. Adanaspor 12 7
20. Yeni Malatyaspor 12 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 11 28
2. M.City 11 23
3. Chelsea 11 19
4. Arsenal 11 19
5. Nottingham Forest 11 19
6. Brighton 11 19
7. Fulham 11 18
8. Newcastle 11 18
9. Aston Villa 11 18
10. Tottenham 11 16
11. Brentford 11 16
12. Bournemouth 11 15
13. M. United 11 15
14. West Ham United 11 12
15. Leicester City 11 10
16. Everton 11 10
17. Ipswich Town 11 8
18. Crystal Palace 11 7
19. Wolves 11 6
20. Southampton 11 4
Takımlar O P
1. Barcelona 13 33
2. Real Madrid 12 27
3. Atletico Madrid 13 26
4. Villarreal 12 24
5. Osasuna 13 21
6. Athletic Bilbao 13 20
7. Real Betis 13 20
8. Real Sociedad 13 18
9. Mallorca 13 18
10. Girona 13 18
11. Celta Vigo 13 17
12. Rayo Vallecano 12 16
13. Sevilla 13 15
14. Leganes 13 14
15. Deportivo Alaves 13 13
16. Las Palmas 13 12
17. Getafe 13 10
18. Espanyol 12 10
19. Real Valladolid 13 9
20. Valencia 11 7

Gelişmelerden Haberdar Olun

@